الجمعة، 2 سبتمبر 2011

لحظات احتضار..


لا أريد أن يأتيك نبأ موتي من صديق أو قريب
فتسأل الله لي الرحمة ثم تمضي في طريقك كأني لم أكن لك يومًا حبيب
أريد أن أموت ورأسي بين أحضانك وخديّ بين راحتيك
فتضع يدك على جبيني وتمر بأناملك بين خصيلات شعري رأفة لحالي
وأرى دميعات تتلألأ في مقلتيك
فأنسى ما أمر به من كدر وأسألك ألا تخاف,, فلم يكن اجتماعنا في الدنيا هو منتهى آمالنا.. وأذكرك أنه لم يكون سوى بداية رحلتنا سوية لسعادة أبدية,, لا فراق فيها ولا نصب,, ولا حزن فيها ولا كدر,, بإذن مالك المُلك وأنه لذنوبنا قد غفر

وتنظر إليّ,, وتنظر إليّ نظرة تعجز المعاني كافة عن وصفها,, تلقني الشهادة وكأنك تنعى روحك
وأخشى عليك,, أخشى عليك من الحزن,, فأوصيك بنفسك لعلمي هول ما به تمر,,
وأودعك بُحبي,, وينطلق لساني بالشهادة,, وتخرج من بعدها روحي ويشخص بصري,, فتغمض عيناي وتطبع على جبيني قبلة حانية لم يعرف مثلها بشر :)

هناك 12 تعليقًا:

  1. MoOoOoOo I totally got ur impression

    =D =D

    ردحذف
  2. kont 3awz ashtm asln when i read it

    but mynf3sh in public

    -_-

    ردحذف
  3. hehehehehe yup I know :$

    I'll come in private

    مع إني عارفة اني مش هيتعمل لي ساعة واحدة بس,, ده ايدي هتبقى مجموعة ساعات متنقلة :D :D

    ردحذف
  4. التراب اللى بتمشي عليه ليه تمن عن ناس عرفوكي !!!

    ردحذف
  5. سليم,, مش طلع ملوش ثمت,, اتاري وجودي جاي على ناس كتير بخسارة وأنا مش داريانة :S

    ردحذف
  6. نفسي اعرف جرالك ايه , وايه نبره الحزن الغريبه دي , دانتى نظره منك بدون مبالغه كانت بتطمن الناس وتفرحهم , واكيد زي مانتى واحسن واجمل , بس مالك ؟! لو مش في تطفل او ثقاله ! نفسي اتكلم معاكى اوى انا عارف انه مستحيل بس اهو حلم غبائي وتسرعي يمكن افقدهولى للأبد ! ربنا يعلم انتى ايه ....!

    ردحذف
  7. معدتش افرق!! لو كنت افرق مكانش ده بقى حالي,, عادي بقى فكها يا سيدي بس على فكرة,, مبقتش حلوة الحياة....!

    ردحذف
  8. انتى لسه فاكرها
    انا بطلت اكتبها اصلا
    حتحلى الحياة ازاى وحب عمري مش معايا وكدب على نفسي فى بعده
    وحتحلى ازاى ومصر امي فى حالها ده ؟

    مصيبتين يقتلوا واديني بتحمل

    ردحذف
  9. اه,, منسيتش,,

    حب العمر يعني مستمر طول العمر,, هيجي لك وتسعد بيه باقي عمرك ان شاء الله

    ومصر,, مصر طول عمرها أبية ربي حافظها,, من يومها مسلوبة ومنهوبة ومتاكل حق أهلها الغلابة,, بس يأبى الله إلا أن يعز أهلها,,, لعلك لماترجع تلاقي الظروف أحسن بإذن الله =)

    ردحذف